یزدفردا:تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴/تغییر سهم وارد‌کنندگان خودرو

دستورالعمل اصلاح شده واردات خودرو در حالی از هفته گذشته ابلاغ و با وساطت انجمن واردکنندگان خودرو در حال اجرا است که اختلاف‌نظر درباره افزایش سهم نمایندگی‌ها و غیرنمایندگی‌ها در بازار بالا گرفته است.

به گزارش دنیای اقتصاد ، دستورالعمل اصلاح شده واردات خودرو در حالی از هفته گذشته ابلاغ و با وساطت انجمن واردکنندگان خودرو در حال اجرا است که اختلاف‌نظر درباره افزایش سهم نمایندگی‌ها و غیرنمایندگی‌ها در بازار بالا گرفته است.

به‌دنبال اصلاح دستورالعمل واردات خودرو، برخی از واردکنندگان غیرنمایندگی معتقدند که در صورت اجرای این دستورالعمل سهم ۷۰ درصدی آنها در بازار افزایش خواهد یافت، این در حالی است که نمایندگی‌های رسمی تاکید دارند که با شفاف شدن واردات خودرو و ممنوعیت فعالیت بسیاری از شرکت‌های متخلف، میزان سهم بازار به نفع آنها تغییر پیدا خواهد کرد. پیش از تدوین دستورالعمل واردات خودرو، سهم وارد‌کنندگان غیررسمی ۷۰ و نمایندگی‌های رسمی ۳۰ درصد بود. با این حال، ابلاغ دستورالعمل واردات خودرو در اواخر سال گذشته همراه با نگرانی‌هایی از سوی وارد‌کنندگان غیررسمی مبنی‌بر کاهش سهم آنها در بازار بود. این موضوع در شرایطی است که مهم‌ترین انتقاد به خودروهای وارداتی شرکت‌های غیرنمایندگی، عدم ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان بوده است. موضوعی که مشکلات بسیاری را برای مصرف‌کنندگان ایجاد کرده بود. با این وجود، فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است که اجرای دستورالعمل واردات خودرو با نظارت انجمن، مشکل ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان را حل می‌کند. احتشام‌زاد با تاکید بر تغییر سهم شرکت‌های واردکننده خودرو در ماه‌های آینده، می‌گوید: از آنجا که اجرای این دستورالعمل موجب شفاف شدن واردات خودرو از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی شده است، در آینده شاهد بازاری رقابتی خواهیم بود که مسلما منجر به تغییر سهم واردکنندگان نمایندگی و غیرنمایندگی خواهد شد. پیش‌بینی درخصوص تغییر سهم بازار واردات خودرو در حالی مورد تایید همه واردکنندگان است که آمار و اطلاعات انجمن حکایت از حذف بسیاری از شرکت‌های واردکننده غیرنمایندگی به‌دلیل نداشتن کارت بازرگانی دارد.


 

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴


 
 
 

تاکسی و اتوبوس گازسوز در مسیر طراحی

سرمایه‌گذاری ایران‌ خودرو دیزل برای تولید اتوبوس

اجرایی شدن پروژه خط تولید اتوبوس گاز سوز و خط تولید تاکسی با همکاری شرکت ایران‌ خودرو دیزل و ایران‌ خودرو پیشنهاد وزیر صنعت، معدن و تجارت بوده که همزمان با مطرح شدن این پیشنهاد، شرکت ایران‌ خودرو و ایران‌ خودرو دیزل فعالیت خود را آغاز کردند
سرمایه‌گذاری ایران‌ خودرو دیزل برای تولید اتوبوس

به گزارش  صمت ،اجرایی شدن پروژه خط تولید اتوبوس گاز سوز و خط تولید تاکسی با همکاری شرکت ایران‌ خودرو دیزل و ایران‌ خودرو پیشنهاد وزیر صنعت، معدن و تجارت بوده که همزمان با مطرح شدن این پیشنهاد، شرکت ایران‌ خودرو و ایران‌ خودرو دیزل فعالیت خود را آغاز کردند

و حال‌حاضر شرکت ایران‌ خودرو در مرحله طراحی تاکسی بوده و حدود ۴۰۰ یا ۵۰۰ میلیارد تومان برای طراحی و تولید آن سرمایه‌گذاری کرده است. غلامرضا رزازی، مدیرعامل ایران‌ خودرو دیزل نیز چندی پیش در گفت‌وگو با صمت از سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون تومانی برای نمونه‌برداری، طراحی و آزمایش اتوبوس گازسوز خبر داده و گفته بود که شرکت ایران‌خودرودیزل در مرحله نمونه‌سازی اتوبوس گازسوز است و این اتوبوس در ۲ ماه آینده آماده آزمایش خواهد شد. از این رو صمت در گفت‌وگو با کارشناسان شرکت ایران‌خودرو و ایران‌خودرو دیزل پروژه تولید تاکسی و اتوبوس گازسوز را پیگیری کرده است. مدیرعامل ایران‌ خودرو دیزل با بیان اینکه موتورهای اتوبوس گازسوز از شرکت بنز دریافت شده و هم‌اکنون درحال نصب این موتورها روی اتوبوس گازسوز هستیم به صمت گفت: این اتوبوس‌ها تا یک ماه آینده آماده آزمایش خواهد شد.به گفته غلامرضا رزازی، این اتوبوس گازسوز باید به تایید کارفرما، سازمان شهرداری و وزارت صنعت، معدن و تجارت برسد و درصورت تایید، به مرحله تولید انبوه خواهد رسید. آنطور که مدیرعامل ایران‌ خودرو دیزل می‌گوید برای تولید اتوبوس گازسوز تاکنون ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده و قرار است که این رقم به یک میلیارد تومان افزایش یابد.
طراحی قطعات با طول عمر بالا
مدیر طراحی پلتفرم شرکت ایران‌ خودرو نیز به طراحی و تولید تاکسی در این شرکت اشاره کرد و به صمتگفت: برای ساخت و تولید تاکسی باید ۳ مرحله اساسی یعنی طراحی، تولید و خدمات پس از فروش به درستی انجام شود که درحال‌حاضر گروه صنعتی ایران‌ خودرو در مرحله طراحی تاکسی است. آنطور که کیوان وزیری می‌گوید، برای طراحی و تولید این تاکسی ۴۰۰ یا ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری لازم است. او با بیان یک مثال توضیح داد: اگر یک خودروی شخصی در سال، ۲۰ هزار کیلومتر پیمایش داشته باشد، در مقابل، حداقل پیمایش یک خودروی تاکسی ۱۲۰ هزار کیلومتر است از این رو با توجه به پیمایش این خودروها نوع طراحی، تولید و خدمات پس از فروش خودروی شخصی با خودروی تاکسی متفاوت خواهد بود. وزیری ادامه می‌دهد: طراحی و تولید تاکسی، طراحی و تولید یک پلتفرم است و از قطعاتی که دارای ضریب ایمنی بالا هستند در تولید آن استفاده می‌شود، علاوه بر آن، قطعات خودروی تاکسی با توجه به میزان پیمایش آن باید از طول عمر بالایی برخوردار باشند از این رو آشنایی سازندگان این قطعات با روش‌های تولید و همچنین توجه به مواد اولیه کیفی برای ساخت این قطعات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مدیر طراحی پلتفرم شرکت ایران‌خودرو به خدمات پس از فروش خودروی تاکسی نیز اشاره کرد و گفت: در صورت مراجعه مشتریان برای تعویض قطعه‌ای از خودروی تاکسی تولید شده، قطعه جایگزین‌شده باید تمامی ویژگی‌های مرحله طراحی قطعه را داشته باشد از این‌رو کیفی بودن خدمات پس از فروش این تاکسی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. وزیری ادامه داد: عوامل زیادی در طول عمر قطعات تاکسی تاثیرگذار است که یکی از این عوامل، چگونگی طراحی قطعات این خودرو است اما عوامل دیگری همانند استاندارد جاده‌های کشور، شرایط حمل‌ونقل عمومی، شرایط سوخت و فرهنگ رانندگی نیز در طول عمر این قطعات تاثیرگذار هستند از این رو علاوه بر دقت در مرحله طراحی قطعات خودرو باید سایر شرایط نیز فراهم شود.ابوالفضل خلخالی، استادیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت نیز با کیوان وزیری هم‌عقیده است. به گفته خلخالی، طراحی تاکسی باید به گونه‌ای باشد که اجزا و متعلقات آن قابل اطمینان و دارای عمر مناسب باشد. آنطور که این استادیار دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت می‌گوید: تاکسی به فضای بار ویژه‌ای نیاز دارد زیرا تاکسی در سطح فرودگاه‌ها و پایانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد بدین منظور باید توانایی حمل بار را داشته باشد. خلخالی معتقد است، ورود و خروج اشخاص به تاکسی به دفعات زیادی انجام می‌شود، بنابراین باید به‌گونه‌ای طراحی شود که این ورود و خروج به راحتی انجام شود از این‌رو فضای باری که برای یک خودروی سواری معمولی درنظر گرفته می‌شود را نمی‌توان برای ساخت یک تاکسی مورد استفاده قرار داد. براساس این گزارش، شرکت ایران‌خودرو دیزل برای اجرایی شدن پروژه تولید اتوبوس گازسوز یک میلیارد تومان سرمایه‌گذاری درنظر گرفته و تا یک ماه آینده اتوبوس‌های این شرکت آماده آزمایش خواهد شد که درصورت تایید، به مرحله تولید انبوه خواهد رسید. در مقابل، شرکت ایران‌خودرو نیز در مرحله طراحی تاکسی قرار دارد و از آنجایی که طراحی تاکسی با خودروهای سواری معمولی متفاوت است، طراحی قطعات آن نیز باید با حساسیت ویژه‌ای انجام شود زیرا طول عمر قطعاتی که در تاکسی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد نکته‌ای است که باید به آن توجه شود. بنابراین گروه صنعتی ایران‌خودرو در اجرای این پروژه این نکته را درنظر گرفته و معتقد است علاوه بر آنکه مراحل طراحی و ساخت تاکسی تولیدی باید به‌درستی انجام شود، خدمات پس از فروش این تاکسی‌ها نیز باید از کیفیت لازم برخوردار باشد.

 

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا